Karenah di Kereta Api


Di dalam sebuah kereta Api di negeri Sabah, terdapat tiga orang pemuda yang berlainan negara duduk berdekatan. Pemuda pertama ialah Orang Putih, Yang kedua ialah Pilak, manakala yang ketiga merupakan penduduk tempatan di Sabah. Pemuda yang pertama tadi membuka begnya dan mengeluarkan sebiji Epal lalu menggigit Epal tersebut. Selepas satu gigitan dibuat oleh pemuda tersebut dia kemudian membuang epal itu melalui ke luar dan mengeluarkan sebiji lagi epal dan melakukan perkara yang sama dengan epal yang sebelumnya. Pemuda yang ketiga merasa hairan dengan tindakan pemuda yang pertama lalu bertanya.

Pemuda no.3 : Saudara?. Kenapa saudara membuang epal-epal tersebut sedangkan epal tersebut belum habis dimakan?

Pemuda no.1 :  Owhh.. di negara saya banyak sanggat epal. Sebab itu saya buat macam itu.

Selepas mendengar penerangan pemuda tersebut, beliau kemudian memerhatikan pemuda yang kedua. Pemuda yang kedua juga membuka begnya dan mengeluarkan beberapa kotak rokok ‘Udang Garam’ dan membuka rokok tersebut kemudian membuang keluar seperti yang dilakukan oleh pemuda pertama.
Pemuda yang pertama hairan melihat gelagat pemuda yang kedua tersebut lalu bertanya kepada pemuda tersebut.

Pemuda no1 : Saudara, kenapa dibuang rokok-rokok tu?

Pemuda no.2 : Owhh.. negara kami pengeluar jenama rokok ni...sebab itu saya buang. Dah muak
                           Katakan

Mereka berdua berpaling kearah pemuda yang ketiga yang tengah membuka luas tingkap kereta api tersebut. Selepas itu pemuda yang ketiga mengangkat pemuda yang kedua lalu menghumban pemuda tersebut keluar. Pemuda pertama yang melihat kejadian itu terkejut dengan tindakan pemuda yang ketiga itu lalu bertanya.

Pemuda no. 1 : Kenapa kau buang saudara itu?

Pemuda no. 3 : owhhh...kat Sabah ni , banyak sanggat pilak. Majoriti pilak. Pergi mana-mana jumpa muka dorang. Dah meluat saya tengok. Sebab itu saya buang dia.


BY :UNKNOWN

No comments:

Post a Comment